FAQ

Ik huur nog niet…

Hoe kom ik in aanmerking voor een atelier?

Onze ateliers worden toegewezen op basis van jouw inschrijving, klik hier om je gratis en vrijblijvend bij ons in te schrijven. Heb je interesse in een van de vrije ruimtes? Laat het ons weten via de knop ‘ik heb interesse in deze ruimte’. Bij het toewijzen van een atelier bekijken we jouw portfolio en motivatie. Op basis daarvan kijken we of jouw wensen en werkzaamheden passen bij het pand en de faciliteiten die we daar bieden. Je vindt ons verhuurbeleid hier.

Hebben jullie ook een pand bij mij in de buurt?

Op deze kaart vind je al onze panden.

Mag ik mijn atelier delen?

Dat mag zeker! Onze administratie heeft daarbij de voorkeur dat jullie onderling één hoofdhuurder kiezen. Mocht je daar vragen over hebben? Stel ze gerust aan een van onze collega’s. Huur je al bij ons en komt er iemand bij? Vraag altijd eerst schriftelijk toestemming via info@ateliers.spruitdigital.nl

Hoelang zit ik vast aan een atelier?

Onze contracten gaan bij voorkeur in per de 1e of de 15e van de maand. Daarbij begin je met een jaarcontract, deze wordt na dit eerste jaar stilzwijgend verlengd. Er geldt telkens een opzegtermijn, deze kan variëren van één tot drie maanden. Het exacte termijn vind je in je huurcontract.

Kan ik ’s avond ook in het atelier?

Voor de meeste panden geldt dat je gewoon ’s avonds in je atelier kunt. Zorg er wel voor dat je bij vertrek alles goed afsluit. Voor locatie Dröge geldt dat je vóór 00:00 afgesloten moet hebben. 

Ik huur al…

Hoe kan ik mijn atelier opzeggen?

Allereerst, jammer dat je bij ons weggaat! Opzeggen kan door het opzegformulier in te vullen. We nemen vervolgens z.s.m. contact met je op. Zorg ervoor dat je opzegging vóór de eerste van de maand binnen is, de opzegtermijn loopt namelijk per hele kalendermaand.

Hoe kan ik mijn atelier opleveren?

Wanneer je je atelier hebt opgezegd dien je doorgaans twee weken, en uiterlijk één week voor einde contract, een afspraak te hebben staan met een van onze beheerders. Onze beheerder kijkt samen met jou of er nog wat moet gebeuren voor een goede oplevering. Dat is belangrijk, want bij een goede oplevering krijg je je complete borg terug en gebeurt dat zo snel als mogelijk.

Je atelier moet opgeleverd worden in de staat zoals je deze hebt aangetroffen bij aanvang. Denk aan: gaten gedicht, wit (kleur 9010) gesausde wanden, leeg en veegschoon. Heb jij vragen over de oplevering? Stel ze gerust aan een van onze beheerders. Wanneer je je atelier later oplevert dan afgesproken, dienen we de huur tot aan oplevering in rekening te brengen.

Belangrijk: het afval en het resterende meubilair mag niet worden weggegooid in de containers. Vanzelfsprekend mag je deze ook niet achterlaten in het atelier of de gemeenschappelijke ruimtes. Deze dien je zelf af te voeren naar de milieu straat.

Waaruit bestaan de servicekosten?

Onze servicekosten zijn onder te verdelen in een vast en variabel deel, om te zien hoe deze kosten zijn opgebouwd:
klik hier voor de verdeling van onze tijdelijke panden
klik hier voor de verdeling die wordt toepast in Carré

Op welke dagen zijn jullie geopend?

We zijn van maandag t/m donderdag bereikbaar per telefoon en e-mail, bekijk hier wie er op dit moment aanwezig is. Mocht je langs willen komen, dan kun je het beste een afspraak maken. Onze culturele vrijplaats De Nachtzuster is iedere donderdag open van 10:00 tot 17:00 en elke vrijdag van 17:00 tot 23:30.

Waar kan ik melden dat ik overlast heb van …?

(bijvoorbeeld afval, lawaai, inbraak, lekkage, alarm, etc.)

Bij overlast kun je het beste contact opnemen met een van onze beheerders. Heb je vragen over het gebruik van het pand en onze faciliteiten, zie hier onze huisregels.

Moet ik een verzekering afsluiten voor de spullen in mijn atelier?

Ja, je hebt een inboedelverzekering nodig, anders ben je niet gedekt voor eventuele schade. Dit staat ook vermeld in je contract. Check voor specifieke informatie rondom een (inboedel)verzekering bij je eigen verzekeraar.

Mag ik elektrische verwarming of airco ophangen?

Het is ten strengste verboden om gebruik te maken van elektrische kachels of aircosystemen. Het is wel toegestaan een infraroodpaneel van max. 1000 Watt aanschaffen. Let op: hiervoor geldt max. één paneel per ruimte.

Kan ik (technische) aanpassingen doen aan mijn ruimte? En zo ja, hoe gaat dat in zijn werk?

Het is uiteraard mogelijk aanpassingen te doen aan je ruimte. Let wel: doe dit altijd in overleg met onze beheerders, zij kunnen checken of jouw wensen passen bij de voorzieningen in het pand. Bijvoorbeeld of het stroomnet krachtstroom aankan en/of eventuele aanpassingen ook mogen van de pandeigenaar.

Aangezien wij de kosten voor onze ruimtes zo laag mogelijk willen houden, kun je helaas geen beroep doen op een bijdrage aan jouw persoonlijke wensen. Deze zijn daarom ook altijd voor eigen rekening. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van aanpassingen die je op eigen initiatief kunt nemen.

In de meeste gevallen mogen extra nutsvoorzieningen, mits deze juist en door een gecertificeerd bedrijf zijn aangelegd, bij oplevering van je ruimte blijven zitten. Bewaar daarom altijd je betalingsbewijs zodat we kunnen checken of de werkzaamheden door een gecertificeerd bedrijf zijn uitgevoerd. Hier staat helaas geen vergoeding tegenover.

Wat kan ik doen tegen de kou?

De stookkosten worden in de meeste panden verdeeld over de m2. Het is daarom goed om de temperatuur van de algemene thermostaat in goed overleg met je medehuurders af te stemmen. Natuurlijk kan het voorkomen dat de gewenste temperatuur lager is dan jouw voorkeur. Je kunt dan bijvoorbeeld: gordijnen ophangen voor ramen of muren met een koudebrug, een infraroodpaneel van max. 1000 Watt aanschaffen (let op: één paneel per ruimte is toegestaan) of denk bijvoorbeeld aan een Stoov. Daarnaast is het verstandig om radiatorfolie aan te brengen achter de radiatoren.

Andere tips i.r.t. stoken en radiatoren:
– Draai radiatoren als je weggaat (zeker in de winterperiode) altijd op vorststand
– Probeer in de winter niet of zo min mogelijk te stoken in gemeenschappelijke ruimtes. Stoken op de gang is sowieso niet wenselijk.

Het gebruik van elektrische kachels is ten strengste verboden.

Mocht je last hebben van de kou dan vragen we je altijd om even een thermostaat op te hangen. Op die manier kunnen we de temperatuur meten en jouw klacht beter beoordelen.

Wat kan ik doen tegen de warmte?

De kosten van het energieverbruik worden in de meeste panden verdeeld over de m2. Om die reden is het verboden om airco’s (en in de winter elektrische kachels) aan te sluiten. Je kunt uiteraard wel gebruik maken van een ventilator.

Mocht je last hebben van de warmte dan vragen we je altijd om even een thermostaat op te hangen. Op die manier kunnen we de temperatuur meten en jouw klacht beter beoordelen.

Kan ik extra stroompunten aanleggen?

We vragen je dit soort werkzaamheden altijd te laten uitvoeren door een gecertificeerd bedrijf. Mocht het bedrijf hiervoor in de stoppenkast moeten zijn, stem dan even af met een van onze beheerders. Een andere oplossing is een verlengsnoer met meerdere stopcontacten. Op die manier kun je veilig stroom brengen naar de gewenste (werk)plek. Let op: het doorlussen van verlengsnoeren – m.a.w. een verlengsnoer in een andere verlengsnoer –  is verboden aangezien dit niet brandveilig is. Hier wordt vanuit de pandeigenaar ook regelmatig op gecontroleerd.

Waarom staat er bij sommige panden 0% en/of €0 BTW? Ik wil graag de BTW terugvragen.

De meeste panden zijn niet BTW-plichtig, daarom mogen we ook geen BTW in rekening brengen. Als dit wel het geval is, komt er 21% boven het bedrag van de factuur. Per saldo maakt het daarom dus niet uit of je het terug kan vragen bij de belastingdienst (BTW-panden: Goretti, NS16, Veldhovenring en RBO10).

Wanneer krijg ik mijn eindafrekening servicekosten?

Doorgaans versturen we vóór 1 juni de eindafrekening van het jaar daarvoor. Na ontvangst heb je twee weken om dit door te nemen en daar vragen over te stellen via administratie@ateliers.spruitdigital.nl

Bij wie kan ik terecht als mijn internet het niet doet?

In de meeste panden is er een vaste internetaansluiting of werken we met Wifi. Tijs Keijzers is bereikbaar voor storingen, vragen over internetsnelheden e.a. zaken. Hij is bereikbaar op 013-2077710 of info@webellentijs.nl.

Hoe stel ik mijn radiatoren in op de juiste temperatuur?

Hieronder vind je de instelschaal voor de gewenste temperatuur:

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is temperatuur-beheer-1024x199.jpg

Wat is jullie KVK-, BTW-nummer en wat zijn jullie bankgegevens?

Onze organisatie bestaat uit Stichting Ateliers Tilburg en Stichting Carré. De gegevens zijn als volgt:

Stichting Ateliers (BTW)
NL24TRIO0379544989
KvK 18073753
Btw-nr NL813546163B01

Stichting Carré
NL28TRIO0338685316
KvK 41096316

Waar kan ik een klacht indienen?

Heb jij een klacht m.b.t. jouw ruimte? Dan kun je terecht bij ons beheer (contactpersoon René Maas / 06 44 24 21 93). Heb je een klacht over andere zaken? Stuur een mail naar info@ateliers.spruitdigital.nl. Wij zullen te allen tijde vertrouwelijk omgaan met jouw klacht en gegevens.

Kan ik mijn werk ook bij jullie tonen?

Ja, dat kan zeker! In Carré vind je De Nachtzuster, informeer naar de mogelijkheden via info@denachtzuster.nu. Bekijk ook eens wat hier zoal gebeurd op de website of socials. Ook in NS16 vind je een hele toffe expositieruimte die zij als vereniging zelf verhuren, voor meer informatie over deze plek, klik hier.

Ik huur bij Carré…

Hoe werken de warmtemeters in mijn ruimte?

Voor meer informatie over de warmtemeters verwijzen we je graag naar de informatie folder van Brunata.

Wat moet ik weten over de internetaansluiting in mijn ruimte?

Alle ateliers in Carré zijn voorzien van een eigen internetaansluiting. Je kunt hier gebruik van maken door middel van een kabel, maar je kunt er ook een router op aansluiten. Dat mag een eigen router zijn, maar je kunt deze voor €50,00 ook aanschaffen bij Tijs Keijzers. Hij beheert en regelt alle zaken omtrent het internet, zijn contactgegevens vind je op onze contactpagina.

Als huurder betaal je standaard €10,00 per maand, hiervoor krijg je het basis abonnement. Voor sneller of hoger verbruik kun je ook een ander abonnement afsluiten, namelijk:

– Basis snelheid van 5 mbit / 2 mbit € 10,00 p/mnd (standaard abonnement)
– Small 12 / 4 mbit  € 20,50 p/mnd
– Medium 40 / 16 mbit  € 45,00 p/mnd
– Large 100 / 40 mbit  € 76,50 p/mnd

Kan ik mijn werk ook bij jullie tonen?

Ja, dat kan zeker! In Carré vind je De Nachtzuster, informeer naar de mogelijkheden via info@denachtzuster.nu. Bekijk ook eens wat hier zoal gebeurd op de website of socials. Ook in NS16 vind je een hele toffe expositieruimte die zij als vereniging zelf verhuren, voor meer informatie over deze plek, klik hier.